Rabu, 31 Oktober 2007

Shodaqoh di Jalan Alloh

Shodaqoh di Jalan Allah

Perumpamaan mereka yang mendermakan harta benda mereka di jalan Allah adalah seperti menanam sebuah biji yang menumbuhkan tujuh untai dan tiap-tiap untai menumbuhkan seratus biji. Dan Allah selalu melipat gandakan kepada siapa saja yang dikendaki dan Allah Maha Luas (anugerah-Nya) lagi Maha Mengetahui. (Al Baqoroh 261)

Shodaqoh yang diberikan untuk jalan Allah:
1. Hendaklah dirahasiakan pemberian tersebut
2. Hendaklah dihindarkan dari mengungkit-ungkit sedekah tersebut sehingga menyakiti orang lain.
3. Dermakanlah yang baik-baik dari harta benda kita. Rasulullah bersabda: Sesungguhnya Allah itu baik, maka tidak akan menerima kecuali yang baik.
4. Hendaklah berderma dengan muka berseri-seri
5. Berderma pada sasaran yang halal (tepat sasaran)

Apa kata shodaqoh kita?
Derma (sedekah) bila keluar dari tangan pemiliknya akan berkata:
1. Semula aku adalah kecil, maka engkau telah membesarkan aku.
2. Semula engkau adalah penjagaku, maka sekarang aku menjadi penjagamu
3. Semula aku adalah musuhmu, maka sekarang engkau mencintai aku
4. Aku adalah sesuatu yang punah (habis), maka engkau menjadikan aku sesuatu yang kekal
5. Aku adalah bilangan yang sedikit, maka engkau jadikan aku jumlah bilangan yang banyak

1 komentar:

indra mengatakan...

kang terima kasih ceritanya, sungguh saya merasa terharu dengan cerita2 nya moga nambah keimanan kita dan ketaatan kita kepada allah SWT